Per què Skolae ha provocat tant de renou?

0
Share

Des dels anys 80 (sense tenir en compte les precursores que varen ser les mestres de la República) existeix un corrent coeducador important a l’Estat espanyol; des d’aquests anys, han anat apareixent publicacions, referents i idees perquè el professorat, de manera voluntària, dugui la igualtat i el respecte per la diversitat a l’aula.

Ningú parlava d’això, al públic en general no li interessava, ni a les administracions educatives que no ho prioritzaven i, per tant, permetien que el compliment de la llei fos voluntari.

Un dels primers casos de persecució pel fet de ser coeducadora el va sofrir, l’any 2005, la nostra gran mestra Mª José Urruzola Zabalza, amb la seva “Guía para chicas”

Un dels primers casos de persecució pel fet de ser coeducadora el va sofrir, l’any 2005, la nostra gran mestra M. José Urruzola Zabalza, amb la seva Guía para chicas, una publicació que encara avui és tot un referent per a les aules. Sectors reaccionaris liderats per l’Arquebisbat de Castella-la Manxa i el diari ABC varen orquestrar una campanya d’assetjament i atac obert en contra d’Urruzola, i ella escrigué un comunicat en relació amb aquest fet en què denunciava:

“El seu abús de poder i la seva intenció d’acoquinar, coaccionar, fer callar veus que aposten per un nou model de desenvolupament humà.
Denuncio, així mateix, les calúmnies, injúries i desqualificacions que aquests sectors han fet de la meva persona.”

I allí està la clau d’aquestes estratègies de la ultradreta i de sectors afins: acoquinar, coaccionar, fer callar. L’objectiu ni tan sols són les accions puntuals que denuncien, l’objectiu real és estendre la cultura de la por entre el professorat i la desconfiança entre les famílies, de forma que arribi el moment en què no necessitin ja ni posar denúncies perquè el professorat ha passat a la inacció i algunes famílies estan en una guerra fictícia que els han inventat amb l’objectiu d’enfonsar l’escola pública.

Un cas semblant, anys després, és el del Programa Skolae. Skolae és un programa de coeducació sistemàtic i generalitzat a tota la xarxa de centres públics i concertats de Navarra. Sorgeix de l’anterior govern de la Comunitat Foral quan es planteja com fer complir les lleis que obliguen a dur la igualtat i el respecte per la diversitat a l’aula. Així, es conforma un equip de persones expertes, jo inclosa, que ens vàrem posar a redactar un programa, amb la formació del professorat necessària i totes les activitats per a tots els nivells educatius.

Skolae té com a objectiu principal: “Elegir el projecte vital propi des de la llibertat i la diversitat d’opcions, sense condicionants de gènere, aprenent a identificar les desigualtats, a lluitar contra elles i a exercir el seu dret a la igualtat en l’àmbit de la seva cultura, religió, classe social, orientació o identitat sexual, situació funcional, etc.”

Skolae té la seva base en quatre grans eixos temàtics:

  1. Crítica i responsabilitat davant la desigualtat.
  2. Autonomia i independència personal.
  3. Lideratge, empoderament i participació social.
  4. Sexualitat i bon tracte.

Es distingeix d’altres plans d’igualtat en l’ensenyament, com el d’Andalusia o el d’Euskadi, en què el seu compliment és obligat per a tot el professorat dels centres sostinguts amb fons públics, per tant la formació és obligatòria per als claustres complets.

Les autoritats educatives haurien de protegir el seu professorat

En un moment determinat, la campanya electoral autonòmica del 2019, la dreta de Navarra (Navarra Suma) trià Skolae com a diana dels seus atacs, més concretament allò relatiu a la sexualitat, tot i que també varen llançar els seus improperis contra la idea d’igualtat, estereotips, etc. Des de les xarxes socials, l’odi de la ultradreta a la igualtat i a la diversitat sexual es va traduir en atacs personals a les persones que havíem redactat el Programa amb paraules com “pederastes, pedòfiles, pro prostitució de menors, corruptores de menors”.

La coeducació, fins i tot, ens va dur a testificar en el Tribunal Superior de Justícia de Navarra, a tancar algunes de les nostres xarxes socials i, per altra banda, també a rebre el Premi de l’Educació de les nines i les dones 2019 de la UNESCO.

A dia d’avui, els atacs continuen; però si qualque cosa ens ha ensenyat Skolae és que és possible complir les lleis respecte de la igualtat a les aules, que l’alumnat i el professorat ha agraït els materials i les reflexions, i que Skolae ja ha deixat empremta en pro de la igualtat i el respecte a la diversitat sexual.

Les autoritats educatives haurien de protegir el seu professorat, haurien de tenir una forta postura de defensa dels valors universals a les aules, haurien de dotar, d’una manera generalitzada, el sistema educatiu d’educació sexual i de coeducació, perquè la democràcia es mantindrà i millorarà si preparam les següents generacions per a construir una societat millor, allunyada dels feixismes i de la violència.

Les coeducadores no ens rendirem. Seguirem els ensenyaments de la nostra gran mestra Mª José Urruzola Zabalza, que sempre ens recomanava tenir “paciència revolucionària”. Per tu, Mª José, per totes les nostres mestres, seguim coeducant.

El passat 15 de juny de 2019, el Ple d’STEs-Intersindical va aprovar per unanimitat una Resolució en suport al Programa Skolae. Aquest és el text que es va acordar:   

Davant la intolerància, la Confederació d’STEs-i dona suport al Projecte SKOLAE

Des de 2017, el govern de Navarra (format per Geroa Bai, EH Bildu, Podemos i Izquierda-Ezquerra) va posar en marxa el Projecte SKOLAE, que és un pla de coeducació obligatori per als centres públics i concertats de la Comunitat Foral i que ha format fins al moment 2.200 docents. Des del primer moment, el programa suscità crítiques per part d’amplis sectors de la dreta i ultracatòlics i el passat mes d’octubre el varen recórrer perquè, diuen, suposa adoctrinament, un pensament únic i no té consens. Després de la presentació de diverses denúncies, les persones responsables del programa han hagut de presentar-se a declarar com a testimonis davant l’Audiència de Navarra el passat 14 de juliol.

SKOLAE du a les aules la coeducació, és a dir, ensenyaments d’igualtat entre homes i dones, diversitat sexual, rols de gènere, eradicació de les violències, discriminacions i exclusió. No és una assignatura concreta, sinó que forma el professorat. Per això, resulta del tot indignant que deu professionals de l’educació que es dediquen a difondre entre l’alumnat els valors de la igualtat, l’eradicació de la violència cap a les dones i el respecte a la diversitat siguin víctimes d’un assetjament que es fonamenta en prejudicis ideològics que ens recorden, tristament, el passat nacional-catòlic. Entenem que no hi pot haver equidistància en aquesta qüestió. La llibertat, la democràcia i la igualtat són valors que no es poden qüestionar.

Davant la intolerància de sectors de la ultradreta i ultracatòlics, la Confederació d’STEs-i, en el Ple confederal celebrat el 15 de juny de 2019, manifesta el seu suport i solidaritat cap als companys i companyes que han desenvolupat el Projecte SKOLAE amb professionalitat i que han estat vilipendiats per això.

A més, exigirem una formació que fomenti la igualtat d’oportunitats i la justícia al temps que mantenim el nostre compromís amb la coeducació, la inclusió de la perspectiva de gènere i l’empoderament de dones i nines des de l’educació, la prevenció de la violència masclista i el respecte a la diversitat d’orientació i identitat sexual.

Ensenyar aquests valors no és adoctrinar. És transmetre eines essencials per al futur del nostre alumnat i de la societat en general. Entenem que adoctrinen els que, des de les seves conviccions religioses i conviccions personals, intenten imposar-los al conjunt de la societat.

Ple d’STEs – Intersindical / Madrid, 15 de juny de 2019

Marian Moreno Llaneza és membre de SUATEA i redactora del Programa Skolae

Articles relacionats