Feminisme a l’escola
“Feminisme a l’escola” va néixer ara fa tres cursos, com a conseqüència de la necessitat que teníem un grup de docents de coordinar-nos entre els diferents centres educatius que treballàvem per la coeducació.
Al voltant del Pla de Coeducació de les Illes Balears 2019-2022
Durant el curs 2018-2019, l’STEI Intersindical va col·laborar, des d’un principi, en l’esborrany del Pla de coeducació de les Illes Balears. Primer, amb la nostra assistència a la reunió on se’ns informava de la intenció d’elaborar aquest Pla i se’ns demanava col·laboració; i després, amb la presentació d’esmenes com a sindicat i com a membres del Consell Escolar de les Illes Balears.
Presentació del calendari 2020: Temps de dones, dones en el temps
El divendres 24 de gener va tenir lloc la presentació del Calendari 2020 de l’STEI Intersindical, “Temps de dones, dones en el temps” i fou tot un èxit. Es va celebrar a Palma, a Rata Corner i, atès que està dedicat a les dones músiques, es va poder gaudir de les actuacions del Cor de Dones Codàlia, que impregnà l’espai d’una aura màgica; Marga Rotger, que ha cantat cançons d’empoderament i sororitat de les dones com el seu (juntament amb Joana Abrines) “Som Tantíssimes”; el duet de violoncel·listes Rosa Cardona i Fuensanta Martínez, amb una actuació magistral; i la cirereta del pastís: Miquela Lladó, acompanyada de Jordi Tugores a la guitarra, varen interpretar poemes musicats de dues grans poetes, M. Antònia Salvà i Maria Mercè Marçal, gran referent feminista tres voltes rebel.
Tal com podem llegir en el material editat per l’Organización de Mujeres d’STEs-Intersindical amb motiu del 8 de març, “el feminisme s’ha desenvolupat i es desenvolupa com un procés fonamental per a l’assoliment dels valors socials d’igualtat i de llibertat en la societat, de tal manera que consideram d’una importància màxima desvetllar-lo al nostre alumnat”.
Feminisme a l’escola
“Feminisme a l’escola” va néixer ara fa tres cursos, com a conseqüència de la necessitat que teníem un grup de docents de coordinar-nos entre els diferents centres educatius que treballàvem per la coeducació.
L’IES Son Ferrer, un institut que coeduca
La Llei 11/2016 d’Igualtat de dones i homes indica en el capítol dedicat a l’educació que l’Administració educativa ha de garantir que, a tots els centres […]
L’Organización de Mujeres de la Confederació Intersindical i la coeducació
L’Organización de Mujeres de la Confederació Intersindical és una organització que aglutina totes les dones que formam part del sindicat, som feministes i, des d’aquest espai, treballam la problemàtica particular de les dones en l’àmbit laboral i la reivindicació dels nostres drets en tots els sectors. Sobre tot, aquells derivats de l’embaràs i la maternitat.
Al voltant del Pla de Coeducació de les Illes Balears 2019-2022
Durant el curs 2018-2019, l’STEI Intersindical va col·laborar, des d’un principi, en l’esborrany del Pla de coeducació de les Illes Balears. Primer, amb la nostra assistència a la reunió on se’ns informava de la intenció d’elaborar aquest Pla i se’ns demanava col·laboració; i després, amb la presentació d’esmenes com a sindicat i com a membres del Consell Escolar de les Illes Balears.
Per què Skolae ha provocat tant de renou?
Des dels anys 80 (sense tenir en compte les precursores que varen ser les mestres de la República) existeix un corrent coeducador important a l’Estat espanyol; des d’aquests anys, han anat apareixent publicacions, referents i idees perquè el professorat, de manera voluntària, dugui la igualtat i el respecte per la diversitat a l’aula.
Pin parental: un atac a l’escola pública, al pluralisme democràtic i als drets de la infància
Vox –el partit on es fon el franquisme històric amb els postulats de la nova extrema dreta– cavalca a galop en l’educació. La seva primera iniciativa és el Pin parental, mecanisme que permet a les famílies vetar activitats i continguts que s’oposin a les seves creences morals i ideològiques.
Nova pornografia: un nou repte per als centres educatius
La podríem caracteritzar com filmacions de sexe explícit, amb accés fàcil, distribució massivament gratuïta, alta qualitat i presència en qualsevol pantalla amb accés a internet. La nova pornografia és un negoci de dimensions astronòmiques en la producció, la distribució i els guanys econòmics. El seu consum i influència no deixa d’augmentar. No es pot ignorar la seva importància, ni oblidar la nostra responsabilitat com a educadors.
Legislació, normativa i documentació que fomenten, protegeixen i obliguen a educar per la igualtat entre homes i dones i per al respecte a la diversitat sexual
Des de l’STEI Intersindical, oferim la legislació, normativa i documentació internacional, estatal i de les Illes Balears que no només sustenten l’educació per a la igualtat i per al respecte a la diversitat sexual, sinó que protegeixen el professorat de les agressions de l’extrema dreta.
Entrevista a Maria Durán, directora de l’Institut Balear de la Dona
Maria Durán (Manacor, 1953) és l’actual directora de l’Institut Balear de la Dona, a més d’una persona amb una llarguíssima trajectòria dins el món del feminisme, amb una especial incidència en tot allò relacionat amb els drets de les dones i la seva defensa en l’àmbit de la justícia. Hem parlat amb ella de diverses qüestions d’actualitat relacionades amb el feminisme i el llarg camí, encara ple d’entrebancs, fins a la igualtat real entre dones i homes.
Les dones i els nous reptes de la Formació Professional
Has duit mai el teu cotxe a arreglar i el mecànic que t’ha atès era una dona? O telefonar al lampista perquè tens un problema amb el termo i hagi vengut una senyora a reparar-lo? La bretxa de gènere en algunes professions també es manifesta a les aules de Formació Professional. Malgrat els avenços de les darreres dècades, algunes professions continuen marcades per la diferència entre gèneres. No és fàcil fer previsions sobre quins seran els perfils professionals existents a curt termini. Ens cal molta educació i una estructura familiar sòlida i l’orientació en els centres escolars que ensenyi i conscienciï des de la infància que les dones i els homes hem de tenir les mateixes oportunitats laborals sense que el gènere en sigui un obstacle.
El paper de la dona en el món de la màgia
Hi ha dones magues? Aquesta pregunta ens servirà de punt de partida per a reflexionar sobre el paper que la dona ha tingut al llarg de la història en el món de la màgia i de l’il·lusionisme. Si demanes a la gent que et digui algun nom de persones que es dediquen a fer màgia, possiblement et diguin Juan Tamariz, David Copperfield, Mago Pop… però difícilment diran el nom d’alguna dona. Això què vol dir, que no hi ha dones que fan màgia o que no sabem que n’hi ha? L’evidència és clara: la màgia no té gènere però els homes han estat quasi sempre els protagonistes. Històricament la tasca de la dona en el camp de la màgia sempre ha quedat en un segon pla, fer d’assistent (la figura coneguda com a “partenaire”), i això que en moltes ocasions la tasca de l’ajudant és fonamental per a l’èxit del joc; però el resultat final és que el mag és qui rep els aplaudiments i el reconeixement del públic.
Margalida Comas Camps
Les aportacions de Margalida Comas al món de l’educació no es poden entendre sense conèixer el context familiar i social que visqué a Alaior (illa de Menorca) i tota la gran obra educativa de la Institución Libre de Enseñanza amb la qual el seu pare mantenia profunds lligams professionals i personals.
Presentació del calendari 2020: Temps de dones, dones en el temps
El divendres 24 de gener va tenir lloc la presentació del Calendari 2020 de l’STEI Intersindical, “Temps de dones, dones en el temps” i fou tot un èxit. Es va celebrar a Palma, a Rata Corner i, atès que està dedicat a les dones músiques, es va poder gaudir de les actuacions del Cor de Dones Codàlia, que impregnà l’espai d’una aura màgica; Marga Rotger, que ha cantat cançons d’empoderament i sororitat de les dones com el seu (juntament amb Joana Abrines) “Som Tantíssimes”; el duet de violoncel·listes Rosa Cardona i Fuensanta Martínez, amb una actuació magistral; i la cirereta del pastís: Miquela Lladó, acompanyada de Jordi Tugores a la guitarra, varen interpretar poemes musicats de dues grans poetes, M. Antònia Salvà i Maria Mercè Marçal, gran referent feminista tres voltes rebel.
Jornada de formació interna a l’STEI Intersindical
l passat 29 de novembre es va fer una sessió interna de formació a l’Escola de Formació en Mitjans Didàctics per a totes les persones permanents de l’STEI Intersindical amb quatre grans eixos temàtics.
Salvar Salvà
Maria Antònia Salvà va néixer a Palma —i no pas a Llucmajor, com ha dit algun estudiós— l’any 1869. Ho feia just enfront de la casa on, en el segle XVIII, havia nascut un altre nom il·lustre de les lletres mallorquines, Josep de Togores i Sanglada, el comte d’Aiamans. La seva infantesa plàcida transcorregué entre Llucmajor i Ciutat. Finalitzà la seva dilatada existència a la possessió de s’Allapassa, a la marina de Llucmajor, l’any 1958. Era la filla petita de Francesc Salvà, misser i propietari rural, conreador de poesia en castellà, amic de Costa i Llobera i lector de Verdaguer. Salvà tingué l’autor de Pollença com a mentor i era capaç de recitar Canigó de memòria! En aquest mestratge, cal afegir-hi l’amistat amb Josep Carner —que se sentia un mallorquí de Catalunya—, i abans la de Miquel Ferrà, que li presentà Carner. Amb tots dos, s’hi cartejà sovint.
Miquel dels Sants Oliver, l’intel·lectual del canvi de segle
El passat 9 de gener es complien cent anys del traspàs d’un dels grans intel·lectuals del catalanisme: Miquel dels Sants Oliver.
Treballant per la coeducació en l’àmbit de la cooperació internacional
Un dels eixos que defineixen el model de sindicalisme sociopolític de l’STEI Intersindical és ser un actor actiu dins de la solidaritat i la cooperació internacional. Al llarg de més dels 25 anys de feina en el camp de la cooperació per al desenvolupament, hem superat els cent projectes centrats fonamentalment en tres països: el Marroc, Guatemala i el Perú.
Resistència pacífica a l’escola. Intervenció en problemes de comportament
Els problemes de comportament en el context escolar són una de les dificultats que els professionals de l’educació han d’afrontar sovint en la seva tasca educativa. Evitar que determinades conductes interfereixin la dinàmica de classe, vetllar per valors educatius com el respecte als altres o procurar un aprenentatge en la resolució de conflictes són reptes habituals en la seva feina diària.
Estam tancats, però no callats. Segur que tens molt per dir de les teves experiències, sensacions, inquietuds, reflexions…
PISSARRA CONFINADA neix amb l’esperit de que les puguem compartir.
Et convidam a publicar-les en forma d’article perquè surtin de dins les parets on ara ens trobam.
Sols has d’entrar a www.pissarraconfinada.cat i seguir les instruccions.